Taide 3/2019
Haastattelin Taide
-lehden 3/19 numeroon Timo Tähkästä
liittyen hänen Maimu Brushwood –nimiseen
drag-hahmoon. Tähkänen esiintyy Maimu Brushwoodina erilaisissa tilanteissa ja
tilaisuuksissa gallerioista mm. palvelutaloihin. Tähkäsen kohdalla ehkä
mielenkiintoisinta on hänen esittämänsä pohdinta siitä, mihin taide paikantuu:
teokseen, tekoon, tekijään, katsojan kokemukseen vai johonkin näiden väliin. Samoin
hän esittää kiinnostavan ajatuksen taiteellisesta työstä yhteiskunnallisissa
rakenteissa silloinkin kun kyseessä on esim. hoitotyö tai ehkä juuri silloin
erityisesti. Taiteellinen toimijuus tosiaan saa hänen käsissään erikoisia
muotoja ja kysymykseksi nouseekin, miten taiteellinen työ, toiminta taiteen
kentällä ja yhteiskunnassa, eroaa teoksesta. Ovatko ne kenties sama asia?
Olennainen
seikka on myös Timo Tähkäsen käsitys sukupuoli-identiteetistä ja vaivattomuus
liikkua perinteisen kaksijakoisen sukupuolikäsitteen välillä ikään kuin se olisi
jana, johon voi halutessaan asettua juuri siihen kohtaan kun kulloinkin
huvittaa.
Samaisessa Taide -lehden
3/19 numerossa oli Mikko Mäen
artikkeli Kun tekijästä tulee itse
taideteos – eli miten arvioida teoslähtöisesti vähemmistö-tekijäpositiotaidetta?
Mäen teksti hyvin syventää ja avartaa keskustelua nykytaiteen
keinoista ja muodoista ja aihe liittyy myös Timo Tähkäsen tapaan työskennellä. Mäki
lähestyy vähemmistö-tekijäpositiota kritiikin näkökulmasta ja aivan
aiheellisesti hän huomauttaa, että kriittinen arviointi on vaikeaa kun kritiikki
kohdistuu tekijään, identiteettiin
ja tekijän taustaan eli tekijäpositioon. Kriitikko asemoituu herkästi
tekijäposition ja sen edustaman maailmankuvan vastustajaksi, vaikka tarkoitus
on tarkastella ja arvioida ainoastaan
itse teosta. Samalla hän kuitenkin muistuttaa tekijäpositioiden moninaisuuden
tärkeydestä. Mäki kysyykin, kuinka erottaa teos tekijästä ja tarkastella sitä
kun puhutaan tekijäpositiosta itse teoksena. Artikkeli kannattaa lukea, että
sillä Mäki havainnollistaa hyvin kysymystään esimerkein.
Artikkelin lopussa hän nostaa esille ajatuksen näyttelyistä,
joissa taiteilijoiden nimiä, taustaa tai kontekstia ei tuoda suoraan esille.
Porin taidemuseossa esillä olevassa MIELEN
SILMIN näyttelyssä päädyttiin jättämään tekijöiden nimet ja teostiedot pois
taideteosten vierestä ja näin painottaa tietoisesti näyttelyn teoslähtöistä
näkökulmaa. Teoslähtöisyys on ollut myös taidekeräilijä Arto Jurttilan
näkökulma kokoelmaan.
Kommentit