Varaston muutto ja siivous
Pieni maalaus vuodelta 1994
Varaston muuton ja siivouksen yhteydessä olen käynyt läpi
teoksiani valmistumisestani lähtien.
Yllättävää kyllä jonkinlainen johdonmukaisuus näyttää seuranneen
työskentelyäni alusta saakka, mitä en tietenkään nuorempana tunnistanut.
Useimmiten maalaukset ovat asettuneet ei-esittävän ja esittävän välimaastoon joitakin
poikkeuksia lukuun ottamatta. Näitä
poikkeuksia ovat maalaukset, joiden lähtökohtina ovat olleet erilaiset
materiaalikokeilut tai käytetty tekniikka, ehkä toisinaan myös väri. Varhaisimmissa
maalauksissa jälki korostui ilmaisullisena elementtinä. Myöhemmin jälki on
menettänyt osan itsenäistä olemustaan. Jälki ja maaliaineeseen sitoutunut liike
on matkan varrella kiinnittynyt enemmän muotoihin ja massoihin, mutta tunnistan
itse liikkeen melko muuttumattomana.
Jännite
esittävän ja ei-esittävän välillä on ollut ilmeinen. Olen yrittänyt ratkaista
ongelmaa samanaikaisuudella tai esittävyyden ja abstrahoinnin keskinäistä
suhdetta kyseenalaistamalla. Mielessäni tämä on kulminoitunut kysymykseen: missä vaiheessa
jokin merkitys sitoutuu johonkin muotoon?
Ja nyt tietenkin kysyn, miksi en voisi maalata täysin merkityksetöntä
muotoa? Kaiken tämän keskellä ehkä sittenkin aiheeni on ollut ristiriita ja
mahdottomuus.
Hyvänä esimerkkinä esittämästäni ristiriidasta pidän
maalauksia joissa esiintyy jokin,
joka on tulossa joksikin tai toisin päin: jokin, joka on täytynyt purkaa. Maalaukset tuntuvat sisältävän
sinnikkään samanaikaisen
merkityksen tavoittelun ja sen välttelyn. Ja sittenkin mielenkiintoisimmat maalaukset ovat saattaneet olla niitä
joissa henkilökohtainen intentio on ollut vähäisimmillään! Nyt ajateltuna tulee
mieleen Adornon esittämä ajatus subjektin identifikaation, minuuden,
hetkittäisestä häviämisestä taiteen autenttisuuden äärellä. Mutta kohdallani se
sisältää myös jotain muuta vielä tunnistamatonta.
Sama ajatus kuvasta ja sen purkamisesta kuvallisiin elementteihin
tuntuu kiteytyvän parhaillaan tekeillä olevaan maalaussarjaan EI, jossa sana purkautuu kirjaimiksi ja
lopulta viivaksi, jonka ääriviivoja on vaikea hahmottaa. EI on alussa kuva ja purkautuu ei-kuvaksi.
Maalaus yrittää näin kieltää oman kuvan kaltaisuuden. Mutta samalla kaikki
epäsuorat kuvan tarkoittavuuteen liittyvät merkitykset maalauksessa EI ovat kiehtovia. Kykyni assosiaatioihin
tuntuu olevan loputon! Pieni lapsi rajaa ja vahvistaa itseään kielloin: ”Ei,
minä itse syön, teen, puen…” Tällöin kielto toimii minuutta rajaavana ja
rakentavana, yksilöitymiskehittymisen kannalta merkittävänä vaiheena. Lapsi
piirtyy esiin yksilönä suhteessa kasvattajiin.
Myös tämän hetkisen yhteiskunnallisen ilmapiirin voisi pukea
sanaan EI: ei maahanmuutolle, ei vuoropuhelulle ja muutoksille. EI torjuu ja rajaa
keskinäisen vuorovaikutuksen mahdollisuuden minimiin. Samaa asiaa olen kuvannut muuri-aiheisilla
maalauksilla. Muurit tosiaan ovat lauseen kaltainen esitys samasta asiasta.
Kommentit