Taiteellisen työskentelyni lähtökohtana yhä voi pitää
maalauksen materiaalisten ominaisuuksien, maaliaineen ja värin, suhdetta kuvallisiin
elementteihin, ilmaisuun ja lopulta kuva-aiheeseen. Ajatteluni ei kuitenkaan
ole formalistista vaan kiinnostukseni kohdistuu merkityksen muodostumiseen
maalauksessa. Työskentelyni lähtee tyhjästä peruspinnasta/tilasta, jossa
yhdistän kuvalliseen kerrontaan usein näennäisesti keskenään sopimattomia
elementtejä. Näistä jokin nousee teosta määritteleväksi kuvalliseksi tasoksi.
Maalauksissani yhdistyy jäljen ja merkin välinen jännite ja
keskinäinen suhde. Jälki jäsentyy merkiksi ja purkautuu taas osiin tai jälki
tulee osaksi kuva-aihetta ja kuvallista kerrontaa. Hetken päästä se jo häiritsee
ja hajottaa tunnistettavuuden. Jäljessä yhdistyvät teoksen materiaaliset
ominaisuudet muotoaan hakeviin aihioihin.
Tapahtuma teoksessa on usein havaintoon liittyvä akti, kun
jokin tulee tunnistettavaksi. Toisinaan kuva-aihe maalauksessa on määräävä ja maalaus rakentuu sen pohjalta. Kahden polariteetin välissä työskentely tuottaa
kahdenlaisia maalauksia: kuva-aiheiltaan hyvin jäsentyneitä ja tunnistettavia
kuten Kanisterit ja niitä, joissa
tunnistettavuus ei ole niin ilmeistä ja aihe hakee yhä muotoaan.
Kommentit