Anna Retulainen
Weissenseen juutalainen hautausmaa, 2016
Irmeli Hulkko
Trapetsi, 2012
Shiny Path, 2012
Reijo Hukkanen
Näkötorni,2016
Valokuva Erkki Valli-Jaakola, Porin taidemuseo
-->
Weissenseen juutalainen hautausmaa, 2016
Irmeli Hulkko
Trapetsi, 2012
Shiny Path, 2012
Reijo Hukkanen
Näkötorni,2016
Valokuva Erkki Valli-Jaakola, Porin taidemuseo
Halliin sijoitetuissa teoksissa maalausten pinta avautuu vähitellen
syvyydeksi ja tilaksi, lopulta muodoiksi. Reijo Hukkasen veistos Näkötorni haastaa ja kyseenalaistaa
katsomaan -ajatustako maalauksesta kaksiulotteisena pintana vai veistosta
kolmiulotteisena maalauksena?
Maalauksen tilailluusio on veistoksessa kiteytynyt konkreettiseksi esitykseksi.
Tuomo Rainion video näyttää maalaukselta digitaalisessa muodossa.
IC98:n teoksessa katsoja astuu tilaan, jossa teos ympäröi
katsojaa. Kuvaprojektion hidas liike aktivoi katsojan kehon- ja
mielenliikkeitä.
Näyttelyä
suunnitellessamme pyörittelimme seuraavia sanapareja: pinta-tila,
aine-aineettomuus, väri-muoto, ruumis-mieli. Nyt kun ripustus on valmis, on
helppo löytää myös opettaja-oppilas välisiä yhteyksiä tai taiteilijapariskuntia,
joiden teosten tasavahvat rinnastukset tuovat taidehistoriallisesti
mielenkiintoisen lisän.
Kommentit