Tila
Tila
öljy ja akryyliväri kankaalle
200x150 cm.
2018
Pintojen ja kappaleiden välinen tila
niiden pinta-alaan sisältyvä tila
piirtimen liikkeen vaatima tila
mutta myös katsojan ja havainnon kohteen väliin jäävä tila
öljy ja akryyliväri kankaalle
200x150 cm.
2018
Pintojen ja kappaleiden välinen tila
niiden pinta-alaan sisältyvä tila
piirtimen liikkeen vaatima tila
mutta myös katsojan ja havainnon kohteen väliin jäävä tila
Työskentelyni keskeisenä teemana näyttää yhä olevan maalauksen rakenteellisten osien ja
niiden keskinäisen suhteen merkitysten tarkastelu. Tämä näkyy maalausjäljen, viivan,
pinnan, kappaleen ja värin erilaisina variaatioina ja toistoina, siirtyminä
pisteestä viivaan ja siitä kappaleeseen ja takaisin. Pohdin kuvallisten
elementtien ja maalausmateriaalien kykyä kannatella ja välittää tekijän
kehollisia tuntemuksia kuten viivan luonnetta haptisen, tunnustelevan,
kokemuksen välittäjänä tai painovoimaa vastustavien tai myötäilevien muotojen
kehollista vastetta katsojassa. Työskentelyssäni maalausjälkeen, liikkeeseen ja
kappaleisiin liitän tekijän ruumiillisen kokemuksen ja toisaalta rinnastan sen
äärimmilleen vietyyn maalauksen
materiaalista ja paljasta olemusta korostavaan työskentelytapaan, jossa tekijän
läsnäolo on pyritty etäännyttämään. Näin esille piirtyy tunnistettavia eroja ja
mahdollisia merkitykseen ja teoksen katsomiseen liittyviä muutoksia.
Toinen teema on kappaleiden välisen tilan tarkastelu,
teoksen, tekijän ja katsojan
välisen näkymättömän, mutta olemassa olevan tilan tunnustelu. Tyhjän
tilan, aukon merkitys työskentelyssäni. Kaiken sen mikä ei näy, mutta joka
kuitenkin näyttäytyy - vai tuntuu
- suhteessa esitettyyn.
Kolmantena teemana on havainto ja katseen paikka
maalauksessa. Koska katse läpäisee maalauksen ilman varsinaista kiintopistettä
ja koska kenties maalaus katsoo takaisin? Missä määrin havainto herättää ja
resonoi meissä katsojissa samansuuntaisesti kuin se on aktivoitunut tekijässä
teoksen valmistumisprosessin aikana? Koska maalaamiseni on ruumiillista
havaitsemista, ei ainoastaan näköaistiin pohjautuvan havainnon taltiointia ja
välittämistä, kysymys saattaisikin olla tekijän psykofyysisen olemuksen
kohtaamisesta ulkoisen todellisuuden kanssa ja maalauksesta tulee eräänlainen
kokemisen ja kohtaamisen paikka?
Havaintoni fokus ei ole yksinomaan sisäisessä tai ulkoisessa
todellisuudessa vaan niiden välisessä kohtaamispisteessä, eräänlaisessa alati
muuttuvassa screenissä. Maalaus on ikään kuin seurausta havaintotapahtumasta.
Kommentit