Kolme näkökulmaa
Sommitelma
110x100 cm
öljy kankaalle
2017
Kolme näkökulmaa
Lähestyn maalauksiani tekovaiheessa kolmesta hieman
erilaisesta näkökulmasta. Maalaus voi syntyä havainnon pohjalta tai
käsitteestä. Näiden kahden lisäksi olen aiemmin kuvaillut tapaani lähteä
liikkeelle tyhjästä. Havainnossa ja
käsitteessä on jo valmiina jonkinlainen kuva, johon teos pohjautuu. Kuva
saattaa olla hyvinkin täsmällinen ja rajattu. Mutta voin lähestyä maalausta myös
täysin vailla havaintomielikuvaa tai käsitettä, ikään kuin ei mistään käsin.
Kuvailisin sitä päämääräksi, josta minulla on aavistuksen omainen tuntuma, mutta se miten lopputulokseen päästään
on alussa epäselvää. Lähtökohta kankaalla voi olla jälki tai viiva , jonka
ympärille kaikki muu rakentuu maalausprosessin edetessä. Maalauksen rakentuessa
näin olen pikemminkin suhteessa maalaukseen kuin tekijäsubjekti. Välillämme
vallitsee keskustelun kaltainen dialogi, mutta ilman sanoja. Se mitä syntyy,
muodostuu minun ja teoksen välisen vuoropuhelun pohjalta. Kuuntelen maalausta
enemmän kuin katselen.
Olen kuvaillut tätä työskentelytapaa eräänlaiseksi suhteeksi
teokseen objektina. Aiemmat käsitykseni tai mielikuvani valmiista maalauksesta
ovat pikemmin purkautuvassa tai muuntuvassa tilassa. Dialogia voisi verrata
keskusteluun toisen henkilön kanssa, jolloin oma mielikuvamaailma täydentyy ja
rikastuu toisen erilaisesta tavasta havaita ja luoda käsitteitä. Dialogiin
pohjautuvalla työskentelyprosessilla on myös erilainen ajallinen dimensio kuin
havainnon tai käsitteen pohjalta syntyneellä maalauksella. Maalaus tapahtuu nyt
-hetkessä, preesensissä, mutta sillä on ajallinen jatkuvuus niin kauan kun teos
on kesken. Työskentelytapaa voisi myös luonnehtia prosessimaalaukseksi tai
siinä on piirteitä, joita voisi kutsua performatiiviseksi. Lopputulos syntyy
vasta kankaalla. Haluaisin silti korostaa työskentelyn vuorovaikutuksellista
luonnetta.
Psykologi ja psykoanalyytikko Daniel Stern kutsuu
mikroaffektiiviseksi kommunikaatioksi ei-tietoisen havainnon kautta välittyvää
vuorovaikutusta. Tällöin merkitykselliseksi muodostuvat ruumiin kieleen
sitoutunut rytmi, energia, volyymit ja painotus. Työskentelyssäni onkin kenties
kyse erilaisista kommunikaation muodoista ja siihen liittyvästä
havainnoimisesta.
Uusi työtila ja uusi peruspinnan koko ja muoto on selvästi
vaikuttanut viimeisimpiin maalauksiini. Vuoropuheluni on näköjään laajentunut
maalauskankaasta nyt myös ympäröivään tilaan. Tämä puolestaan on poikinut
ideoita joistakin suoraan seinään toteutettavista maalauksista.
Jostain syystä lähdin liikkeelle piirtäen ja vielä aiempaa
enemmän yhdistäen viivaa ja pintaa. Useimpien maalausten kohdalla kyse
tuntuukin olevan viivasta, sen luonteesta ja kohdasta, jossa viiva muuttuu
pinnaksi tai kappaleeksi.
Jokin tarkemmin täsmentämätön on toistuvassa koostumisen ja
hajoamisen välisessä tilassa.
Kommentit